Wellicht heb je de afkorting BPM wel eens voorbij zien komen als je naar een auto bent wezen kijken bij de dealer. Op zich is het voor particulieren in Nederland niet heel erg interessant om rekening te houden met de BPM, omdat je er toch niks van af kunt trekken of iets anders mee kunt doen.

Allereerst is natuurlijk wel handig om te weten waar deze afkorting voor staat. Het is belasting van persoonauto’s en motorrijwielen. Het is dus een belasting voor auto en motoren. Wanneer is het dan wel nuttig om rekening te houden met de BPM? Het is handig om te weten als je een auto wilt gaan invoeren. Je moet namelijk vaak een restbedrag betalen voor de BPM die je te weinig hebt betaald in het land waar de auto eerst ingeschreven stond.

Uit Duitsland importeren

Hoe bepaal je het restbedrag van de BPM voor de auto die je wilt invoeren? Het lijkt een triviale vraag, maar dit is nog best lastig te bepalen, omdat het van veel dingen afhangt. Het hangt namelijk af het bouwjaar van de auto. Daarnaast is de auto zelf bepalend en ook is het land van herkomst belangrijk. Maar het belangrijk is nog wel het verbruik van de auto. Tegenwoordig wordt dat zogeheten labels aan gegeven van A als zuinigst tot G als minst zuinig. Naar mate je dichtbij de A zit des te minder de overheid de auto met BPM heeft belast.

BPM particulieren

Dus BPM is voor particulieren alleen belangrijk als je een auto gaat invoeren. Hetgeen wat je meestal wil bepalen is dan de rest BPM die er nog afgedragen moet worden. Dit is op zich best wel lastig te bepalen. Er word je dan ook aangeraden om een speciale website op het internet dit te laten bepalen en niet zelf eindeloos gaan lopen prutsen met allerlei getallen. Het is wel fijn om het bedrag van te voren te weten, want dan kan je daar rekening mee houden en is het niet in een verrassing als je moet betalen. Dus komt niet voor een verrassing te staan.

De BPM berekenen >>

Voor meer info : http://www.importautos.nl/auto-importeren-uit-duitsland/