Mijn dochtertje kwam vorige week thuis met een enthousiast verhaal: ze hebben een nieuw schoolbord in de klas zoals ook hier online. Ik dacht in eerste instantie aan een nieuw, traditioneel grijs krijtbord. Maar nee, het was een wit bord zei ze en alles wat er op het bord werd laten zien, kwam van een computer. Pas toen begreep ik wat ze bedoelde; een digibord, oftewel een digitaal schoolbord. Ik had er al over gelezen in het ouderkrantje en het leek me een leuke ontwikkeling. Ze gaf me een papiertje van school wat een uitnodiging bleek om kennis te maken met het nieuwe schoolbord en de werking ervan in haar klas.

Demonstratie

Zo kwam ik deze week in de klas van mijn dochter terecht. Ik mocht aan haar tafeltje zitten en er werd eerst verteld waarom de school was overgegaan naar de digiborden. Het grijze schoolbord was vervangen door een groot, wit bord. Na de uitleg kwam er een demonstratie; ik keek mijn ogen uit! Wat een enorme vooruitgang, zo’n digibord! Alles kan erop worden vertoond, websites, filmpjes, muziek, maar uiteraard en vooral ook de lesstof. Ik heb geboeid gekeken en ik kon me het enthousiasme van mijn dochter ineens enorm voorstellen.

Meer betrokkenheid

De juf vertelde dat sommige andere klassen al eerder waren gestart met het digibord en dat ze uit ervaring konden concluderen dat de kinderen veel langer de aandacht bij de les hielden. Mensen zijn visueel ingesteld en bij kinderen is dat niet anders. Ze gaf wat voorbeelden hoe het werkte in de klas. Als ze bijvoorbeeld biologieles hadden en het hadden over stuifmeel en bijen, lieten ze een kort, duidelijk filmpje zien over hoe de stuifmeel werd verspreid, prachtig. Maar ook rekenles, waarbij geschreven moest worden op het bord, was veel leuker. Bovendien kon de juf de bewerkte tekst en cijfers opslaan. Ik vind het een grote sprong vooruit.

Lees meer op de website van JFAD.

Voor meer info :