Ben jij perfectionistisch op sociaal en/of zakelijk vlak? Dan moet je weten dat dit energieverslindende kenmerken zijn die vaak leiden tot stress. Misschien wil je gewoon de beste zijn. Of heb je hoge verwachtingen ten opzichte van je kinderen of je relatie. Misschien voel je dagelijks druk om zakelijk hoog te presteren. Wat de reden ook is; het heeft vaak een negatieve invloed op jezelf, maar ook op je omgeving. Ben je veeleisend, dan hecht je waarde aan prestaties en bezit. Je wilt alles het liefst perfect doen, waardoor je je onderscheidt van anderen. Maar omdat je hierdoor niet authentiek handelt, sta je constant op scherp.

Prestatiedrang: gezond of ongezond?

In principe is de drang om goed te presteren gezond. Het zorgt ervoor dat we kracht hebben om door te zetten en houdt ons in beweging. Is het streven naar goede prestaties continu aanwezig, dan zal je stresslevel stijgen. Te hoge eisen stellen aan jezelf is uitputtend, met alle gevolgen van dien. De wil om te presteren wordt veroorzaakt door verschillende aspecten, zoals: – je wilt graag voldoen aan de verwachtingen van de mensen om je heen – je houdt je vast aan de normen en waarden die je hebt meegekregen – Je maakt het een ander graag naar je zin en wilt je graag bewijzen – je hebt een perfectionistisch karakter, je wilt alles onder controle hebben – je wilt altijd je omstandigheden verbeteren.

De invloed van je karakter

Perfectionisten hebben niet alleen de behoefte om alles perfect te doen, maar zijn er bovendien van overtuigd dat niemand het beter kan dan hen. Het streven naar het ideale resultaat is voor hen een obsessie. De lat ligt hoog waardoor druk en frustraties ontstaan. Ben je competitief, dan wil je succesvoller en beter zijn dan de ander. Met andere woorden: je wilt altijd winnen. Zelfvertrouwen en een matig of slecht zelfbeeld spelen hier een rol. Hierdoor worden jouw prestaties niet bepaald door jezelf, maar door de omgeving. Meer lezen? Kijk op Ruud Meulenberg.

Voor meer info :