Snapbacks zijn weer helemaal terug van weggeweest. In de jaren negentig deden ze hun intrede nadat de opkomst van de hiphopcultuur ze tot het icoon van deze subcultuur hadden gemaakt. De laatste jaren zien we ze terugkomen, en groter dan tevoren. In tegenstelling tot het verleden is het dragen van de snapback ook niet meer iets voor hiphopfans, maar worden ze door iedereen gedragen. Hier spelen producenten makkelijk op in, want het monopolie van New Era lijkt voorbij.

Een merk dat sinds kort de markt onveilig maakt is Cayler & Sons. De petten zijn voorzien van eigenzinnige teksten en symbolen, die tegelijkertijd brutaal als humoristisch zijn. Ze zijn ook erg in trek omdat ze van goede kwaliteit zijn en bovendien niet focussen op de Amerikaanse football teams zoals New Era dat wel doet.

De grootste concurrent van New Era is Obey. Obey maakt caps die allemaal worden ontworpen door dezelfde ontwerper genaamd Shepard Fairey. De snapbacks zijn iets anders van vorm dan de petten van New Era en Cayler & Sons, en hebben bovendien naast een design op de voorkont vaak kleurrijke prints en tekeningen over de zij- en achterkant.

Eén van de weinige merken die meer produceert dan alleen snapbacks is het berk Brixton, vaak afgekort als BRXTN op de petten zelf. Het merk produceerde oorspronkelijk alleen maar hoeden en is hier bij een groot publiek ook het meest bekend om, maar sinds 2004 produceren de ontwerpers ook snapbacks. De insteek van Brixton is om snapbacks te maken die uniek zijn en een eigen design hebben, maar tegelijkertijd tijdloos zijn.

Tot slot blijft New Era ook vandaag de dag nog de grootste. Met zijn roots in de hiphop cultuur en de kenmerkende sports prints met logo’s en afkortingen van de grootste clubs. Bij het snapback kopen kom je ze ongetwijfeld het vaakst tegen!

Voor meer info : http://www.snapbacks.nl/